Web Toolbar by Wibiya

luni, 14 iulie 2014

De ce ar trebui si de ce nu ar trebui sa ne planificam meniul - voi ce credeti?


Se spune ca planificarea meselor ne poate aduce o serie de beneficii. Fie ca avem de gatit pentru o persoana, pentru doua sau pentru o familie mai numeroasa timpul pe care il vom pierde planificand meniul saptamanal va economisi nu numai timp, mai tarziu, efort si bani, dar ne vom imbunatatii obiceiurile alimentare. Nu am incercat asta pana acum dar vreau sa incerc. Am scris acest articol special pentru doamna Elena - Bucataria Elenei, o doamna draga mie, cu multa experienta, a carei parere cred ca ma va ajuta. Multi dintre voi ii cunoaste-ti blogul si poate ca asteptati cu nerabdare, ca si mine de altfel, sfaturile ei.  
Am sa va dau cateva motive pentru care ar tebui sa incepem chiar de maine sa planificam meniul saptamanal dar si cateva motive contra acestei practici. Va astept sa imi spuneti si voi ceea ce credeti despre planificarea meniului saptamanal, ati incercat sa faceti un plan, ati reusit sa va tineti de el, daca nu ati facut un plan va astept sa imi spuneti de ce nu ati facut inca, iar daca nu ati reusit sa il respectati va rog sa imi spuneti care au fost motivele pentru care nu v-ati tinut de el. Si pentru ca fata mea a vrut sa ma ajute si sa faca activitatea de planificare a meniului mai atractiva mi-a facut doua liste ( lista cu meniul saptamanal si lista de cumparaturi ) pe care le ofer celor care vor hotari se-si planifice meniul, si nu numai, daca va veti abona la postari.
Unul din beneficiile planificarii meniului ar fi ca vom manca mai sanatos. De ce cred asta, pentru ca atunci cand vom face planificarea vom avea grija sa introducem in dieta noastra ceea ce ne este cu adevarat folositor si nu vom mai cadea in capcana primului impuls. Un alt motiv de luat in seama este ca vom face cumparaturile mult mai eficient reducand astfel cheltuielile si nu vom mai avea alimente de care sa uitam in fundul frigiderului sau pe care sa le aruncam doar pentru ca au fost la oferta. De multe ori alimentele aflate la oferta au termenul de garantie aproape de sfarsit, iar daca il cumparam doar pentru ca are un pret bun dar nu il folosim in timp util va ajunge in cosul de gunoi. Daca totusi credeti ca ofertele va vor fi de folos cel mai bine ar fi sa verificati revistele cu oferte ale mai multor supermarketuri si sa va planificati meniul in functie de ceea ce se afla la oferta in acea saptamana. In acest fel cred ca veti face economii deloc de neglijat. Un alt lucru bun despre planificarea meniului este ca va veti bucura de varietate. De multe ori mi s-a intamplat sa cumpar aceleasi lucruri de la o saptamana la alta fara sa imi dau seama. In planificarea meselor este foarte util sa implicati copiii incercand sa aflati preferintele lor, sau sa le faceti sugestii si in acest fel le veti face o bucurie si veti sti sigur ca vor manca tot din farfurie. Cam astea cred eu ca ar fi cateva din beneficiile importante ale planificarii meniului saptamanal.
De asemenea cred ca sunt si cateva motive contra acestei activitati. De exemplu este imposibil sa prevezi starea ta de maine. Poate ca toata saptamana trecuta a fost cald si ai planificat pentru saptamana urmatoare mancaruri usoare care sa te faca sa suporti mai bine caldura, dar iata ca azi vremea s-a schimbat, este frig si ploua asa ca salata usoara pe care ai planificat sa o mananci la cina nu mai este de ajuns, iti doresti mai degraba o supa calda care sa te incalzeasca sau poate ca ai avut o zi grea care parea ca nu se mai termina si tot ce iti doresti este orice altceva, dar nu sa te apuci de gatit atunci cand ajungi acasa. In aceste conditii planul tau a fost dat peste cap, iar tu ai in frigider doar alimente conform listei. Un alt motiv contra planificarii meniului este ca viata moderna este atat de imprevizibila incat stim cu siguranta ca ceva se va intampla si atunci nu este prea mult sa ne impunem ceva care oricum se va schimba? De asemenea planificarea iti ia o multime de timp sa cauti retete pe blogurile preferate, in reviste, in carti de bucate si apoi sa faci liste detaliate, timp pretios azi cand petrecem atat de putin cu familia. Daca mai sus am spus ca planificarea meniului te ajuta sa reduci cheltuielile si sa nu mai arunci mancarea tot la fel de bine planificarea poate avea efectul invers. Daca planul tau va fi dat peste cap nu vei mai folosi alimentele pe care le-ai cumparat si dupa o vreme vor ajunge in cosul de gunoi. Nu vei mai putea profita de oferte, asta daca nu iti place sa colinzi prin mute supermarket-uri sau nu ai timpul necesar, pentru ca nu ai noroc sa gasesti mereu ceea ce iti doresti la oferta sau in supermarket-ul in care iti faci de obicei cumparaturile. De asemenea vor exista mereu alimente pe care sa nu le poti folosi la alte retete intr-un timp util si atunci iar ai pierdut banii pentru ca va trebui sa le arunci la expirarea termenului de valabilitate. Si nu in ultimul rand planificarea iti va limita creativitatea, iar gatitul nu va mai fi ceva distractiv si incitant in acelasi timp care sa te provoace sa-ti folosesti imaginatia si sa cauti solutii ca sa folosesti ceea ce ai in frigider.
Asa ca dragii mei cu atatea motive pro si contra planificarii meniului saptamanal ce credeti voi ca va fi mai bine? Va astept sugestiile.
Acest articol face parte din seria de articole pentru provocarea Virtual Hug gazduita luna asta de Xandrinne si ale ei ispravi culinare.

4 comentarii:

  1. Buna,
    Eu imi stabilesc si planific meniul saptamanal de cativa ani buni si nu as renunta la acest obicei. Am reusit astfel, sa fac economii si asta nu pentru ca am stabilit meniul functie de ofertele supermarket-ului ci pentru ca am facut cumparaturi "cu cap" cum s-ar zice. Planificarea nu iti consuma mult timp, poate doar pana iti intri in mana, dupa aceea totul e o joaca. Avand meniul planificat si lista de cumparaturi facuta, timpul alocat cumparaturilor se reduce, deoarece stii xact ce vrei sa gatesti si implicit, ce vrei sa cumperi. Asa nu mai umbli, aiurea, printre rafturi sau printre tarabele din piata, mergi direct la tinta. Este adevarat ca mi s-a intamplat si mie ca "socoteala de acasa sa nu se potrivesca cu cea din targ"....mi s-a intamplat sa nu pot pregati tot ce-mi propusesem, dar cu toate astea cumparaturile facute nu au luat drumul cosului de gunoi. Eu personal sunt PRO stabilire meniu si lista de cumparaturi....si, categoric, prin stabilirea unui meniu saptamanal, ajungi sa mananci mult mai echilibrat!

    Cristina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult Cristina. Foarte folositor comentariul tau, mi-a dat mult curaj. Te mai astept.

      Ștergere
  2. Buna,
    Subscriu la toate argumentele mentionate de Cristina si sunt de acord, ba mai mult a devenit imperios pentru mine sa-mi planific meniul saptamanal, asa economisesc si timp si bani. As adauga si faptul ca asa pot sa diversific felurile de mancare ca sa nu ne plictisim, plus ca am in vedere sa folosesc tot ce-mi ofera fiecare anotimp, ca tip de produse, mai ales legume. Mai mult decat atat, pentru ca TIMPUL fuge cu viteza, am ajuns sa-mi pregatesc chiar si semipreparate azi si sa finalizez mancarea maine, bineinteles la cele care permit acest lucru. Am aflat de blogul dvs. citind o reteta cu vinete, pe care le apreciez si eu foarte mult, asa ca am cautat si alte retete cu aceeasi leguma.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult Angela. De trei saptamani am inceput si eu sa planific meniul. Recunosc ca nu m-am tinut de plan 100% dar nu voi renunta. Cel mai mult ma bucura faptul ca am redus cheltuielile cu mancarea cu aproape 40% ceea ce m-a lasat fara cuvinte. Nu mi-am imaginat vreodata ca pot cheltui asa multi bani fara rost. Iti multumesc pentru comentariu si te mai astept.

      Ștergere