Web Toolbar by Wibiya

marți, 24 decembrie 2013

Cozonac fara framantare

 
 
Reteta de azi este cu totul speciala din doua motive. Primul si cel mai important pentru mine este ca in acest fel vreau sa va multumesc ca ati fost alaturi de mine, ca imi cititi retetele, le comentati si le incercati. Am ales sa pun o reteta de cozonac pentru ca azi este ajunul Craciunului si cred ca se afla pe masa tuturor, facut de noi, de parinti sau de bunici si pentru ca in aceasta noapte cu totii daruim cate ceva, iar eu vreau sa va daruiesc cate o imbratisare tuturor in stilul nostru romanesc. Al doilea motiv este ca aceasta reteta este a mamei mele pe care am rugat-o sa o faca pentru mine. Mi-a trimis chiar si poze pentru ca am avut de gand sa pun pozele ei, dar cand le-am vazut mi-am amintit de gustul si aroma cozonacului ei si nu am rezistat si am facut si eu. Multumesc mama, mi-am amintit de zilele cand ma trezeai in mijlocul noptii si imi spuneai ca ai scos din cuptor primele tavi si rupeai unul pentru mine fiindca imi placea sa-l mananc cald. Poate intr-un an imi fac cadou de Craciun o vacanta de iarna acasa, pentru ca oriunde te-ai duce in aceste zile nu simti aceasta sarbatoare ca atunci cand o petreci cu toata familia.
Iata reteta cozonacului copilariei mele.

 
Ingrediente:
 
Coca
 
1 kg faina
500 ml lapte dulce
350 g zahar
65 g drojdie proaspata(va recomand sa folositi drojdie proaspata, pentru cea uscata impartiti cantitatea de drojdie proaspata la 3)
15 linguri ulei cald
15 linguri unt topit
2 linguri smantana grasa
4 galbenusuri
1/2 lingurita sare
coaja de la o lamaie
1 lingura esenta de rom (eu am folosit sofran cat iei in trei degete pentru ca nu gasesc rom aici)
1 lingura extract de vanilie
 
Ingredientele care nu se incalzesc la foc se pun de seara in bucatarie la temperatura camerei.
 
Umplutura
 
4 albusuri
200 g zahar
40 g cacao
250 g nuci macinate
100 g stafide (eu am folosit caise confiate)
100 g alune
1 lingura esenta de rom (eu am pus cateva picaturi de suc de lamaie - intareste albusurile)
un praf de sare
 
 
Preparare:
 
Se cerne faina in vasul in care vom face coca.
Se face o maia din drojdie, care se faramiteaza, se pune o lingurita de zahar, doua trei linguri de lapte cald si se amesteca usor cu 2 linguri rase cu faina. Se lasa la crescut pana isi dubleaza volumul. Laptele, zaharul, sarea, sofranul si coaja de lamaie se pun intr-o cratita la foc mic pana cand zaharul se topeste.
Peste faina se pune amestecul din lapte la temperatura corpului, nu fierbinte, maiaua care si-a dublat volumul si restul ingredientelor pentru coca, mai putin uleiul cald si untul topit. Se amesteca toate pana cand coca nu se mai lipeste de maini. Se pune apoi uleiul si untul topit, calde nu fierbinti si se incorporeaza usor. Poate veti zice ca este prea multa grasime, dar sa stiti ca va fi incorporata toata si veti obtine o coca elastica si nu foarte tare. Se presara putina faina peste, se acopera cu un prosop si se lasa la crescut pana isi dubleaza volumul.
 
 
 
Umplutura se prepara in felul urmator. Se bat albusurile spuma. Inainte ca ele sa atinga starea de "soft peak" se adauga picaturile de suc de lamaie si sarea si se continua batutul pana ajung in aceasta stare.
 
 
Se adauga apoi zaharul si se bat in continuare pana cand albusurile se intaresc si devin lucioase. Aveti grija sa nu le bateti prea mult.
 
 
Se adauga cacaoa si nucile macinate si se amesteca cu o lingura de sus in jos pana se incorpoteaza.
 
 
Se imparte apoi coca in 2, 3 sau 4 depinde de marimea tavilor pe care le folositi, la fel si umplutura. Se intind foi peste care se pune umplutura, alunele si stafidele (in cazul meu caisele confiate), se ruleaza, se apuca capetele cu ambele maini si se pun in tavi tapetate cu hartie de copt.
 
 
Se pun la crescut, la caldura, pana isi maresc volumul, se ung cu ou batut si se baga la cuptor, care a fost incins in prealabil si se coc la 160 C circa 30 minute, apoi se intoarce tava si se mai coc 20-30 minute la 170-180C pana se rumenesc. Cozonacul este copt daca trece testul cu scobitoarea.
 
 
Se scot din tava si se lasa la racit acoperiti cu un prosop.
 
Sper sa va placa acest cozonac fara framantare si sa-l aveti pe masa de sarbatori.
 
Va doresc Craciun fericit alaturi de cei dragi voua.
 
 
Enjoy!
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu