Web Toolbar by Wibiya

joi, 30 mai 2013

Falafel (chiftele vegetale)



Daca reteta de Basbousa v-a purtat cu gandul in Egipt si daca v-a placut jocul meu ce ziceti de o continuare. De data asta nu parasim Egiptul si ramanem sa ne delectam cu o portie de falafel sau ta'amiya, cum este cunoscut in araba egipteana. Presupus a-si avea originea in perioada faraonilor acest fel de mancare a devenit de-a lungul timpului un aliment traditional bucatariei arabe. Este servit de obicei intr-o pita sau invelit in lipie araba si acoperit cu salata, legume murate, sos iute si stropit cu sosuri pe baza de tahini. Chiftelutele mai pot fi consumate si singure ca o gustare sau ca parte a unui aperitiv. Falafel este facut din fasole fava, naut sau o combinatie a celor doua.
 

 

Prima data cand am facut acest fel de mancare a fost acum aproape doi ani cand sora sotului meu a venit in vizita la noi cu una din fetele ei. Dina vorbeste foarte bine engleza si am rugat-o sa imi traduca cateva retete dintr-o carte de bucate a unui chef foarte cunoscut in orientul mijlociu. Aceasta carte de bucate o primisem cadou de la sotul meu inaintea casatoriei noastre si nu o folosisem pana atunci. Intre noi fie vorba am fost foarte suparata la acea vreme si ma hotarasem sa nu o folosesc niciodata.  Nici macar nu ne casatorisem si el ma trimetea "la cratita". Poate ca daca imi facea cadou un cuptor destept nu ma suparam atat de tare.
Dar sa trecem la treaba si sa preparam aceste chiftelute care sunt foarte delicioase si care ii amintesc sotului meu de vacantele pe care le petrecea in Alexandria (acolo a mancat cel mai bun falafel) el fiind din Cairo.

 
 
Ingrediente:

2 1/2 cani fasole fava fara pielite (puteti folosi naut sau o combinatie a celor doua)
1/4 cana patrunjel tocat
1-2 cepe
o capatana de usturoi
1/4 cana frunze de coriandru  tocat
1/4 cana marar tocat
un fir de praz
1 lingura coriandru macinat
1/2 lingurita bicarbonat de sodiu
1 lingura rasa de sare
1/4 lingurita praf de chili
1 lingurita chimion macinat
1-2 linguri seminte de susan
3-4 linguri apa si 2-3 linguri pesmet pentru a lega compozitia (daca nu se leaga de la inceput)
ulei pentru prajit













Preparare:

Spalati fasolea fava si inmuiati-o in apa calda in care ati pun 1-2 linguri bicarbonat de sodiu timp de opt ore. Schimbati apa din cand in cand. Clatiti-o apoi bine si scurgeti-o. Daca nu gasiti fasole fava fara pielite puteti folosi si cu pielite dar dupa ce au fost inmuiate in apa acestea trebuiesc inlaturate.
Combinati apoi toate ingredientele mai putin pesmetul si apa care se adauga numai daca este necesar si condimentele, sarea si praful de copt care sa adauga la final.
Dati fasolea fava combinata cu legumele printr-o masina de tocat carne (de preferat) sau printr-un procesor de alimente asa cum am procedat eu, dar atunci mai mult ca sigur va trebui sa adaugati pesmetul si apa.
Dupa ce s-au omogenizat bine se adauga sarea, condimentele, semintele de susan si praful de copt.
Se amesteca pana se formeaza o pasta de consistenta celei pentru chiftele. Daca nu obtineti consistenta necesara ajutati-va de pesmet si apa. Nu puneti toata cantitatea dintr-o data ci putin cate putin pana ajungeti la consistenta dorita.




Formati apoi falafel de forma chiftelelor obisnuite sau in forma de bile si prajiti-le in baie de ulei incins timp de 3-4 minute sau pana devin aurii.
Scoateti-le pe un prosop de hartie pentru a inlatura excesul de ulei.

 
 
 
 
Pofta buna!
 
 
 
 
Cu acest articol m-am alaturat campaniei Blogchef.ro – Gatim ce poftesti! , in care Andreea Patrascu , Cetin Ametcea , Sebastian Bargau  , si Radu Bazavan se lupta pentru titlul de "Blogchef" powered by BEKO.
 
 
 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu